jueves, 22 de septiembre de 2011

La Embajada de Dinamarca

Min nervøsitet omkring at starte på ambassaden startede allerede før jeg rejste, for hvad har man på på en ambassade? Før vi kom derned fik vi en praktikantmappe hvor der stod at ”Påklædningen på ambassaden er pæn men også afslappet” hvilket ikke hjalp mig så meget... Da natten så kom før jeg skulle starte på ambassaden sov jeg virkeligt dårligt og endelig kom dagen så! 1. september var også den første arbejdsdag for vores nye ambassadør så der var arrangeret en velkomst i form af morgenmad. Jeg var lidt spændt på hvor stramt det ville være da jeg har hørt ambassader kan være ret bureaukratiske men noget af det første ambassadøren sagde var, at hun gerne ville have at vi på kontoret var dus. I Danmark/Grønland giver det for det meste lidt sig selv, men her i Spanien bruger man meget mere de-formen så det var lettende ikke at skulle tænke over at sige usted til ambassadøren.
 Vi er i alt 20 medarbejdere på ambassaden og det hele er heldigvis meget afslappet, meget dansk ;) Jeg sidder på kultur- og informationsafdelingen som består af min chef og mig. Som praktikanter skal vi som det første gennemlæse og sortere i en nyhedsoversigt vi får sendt fra spanske medier hver morgen. Udover denne opgave er oplæg for gymnasie- og handelsskoleklasser, hjemmesideopdatering og generel nyhedsformidling nogle af de opgaver der går på tværs af afdelingerne. I vores afdeling er vores primære opgave at sprede dansk kultur i Spanien, hvilket vi primært gør ved at være medlemleddet mellem aktører i Spanien og Danmark. Vores styrke er vores kendskab til og netværk i begge lande. Lige p.t. har vi travlt med en litteratur- og kunstfestival lidt nord for Madrid hvor vi i sidste uge var oppe og sætte en udstilling op og i denne uge vil der så være officiel åbning, middag og foredrag af blandt andet den danske forfatter Janne Teller og arkitekt Bjarke Ingels. Så der er heldigvis meget gang i den og da vi kun er 2 for jeg lov til at være med i meget af arbejdet. Hvilket også senere bringer mig til Bilbao i Baskerlandet (YAaaY!) for at starte et samarbejde med Guggenheim og fodboldklubben Athletico om et projekt der hedder 3sidedfootball.
Da vi også er en informationsafdeling tager jeg mig også af mange henvendelserne på mail. Det kan være alt fra en sømand der gerne vil arbejde på et skib i Færøerne til en skoleelev der skal lave et oplæg om dansk mad i skolen og sidst en tv-kanal der ville vide om der findes et eskimoisk alfabet til en tv-quiz hehe. Buzz ordet på ambassaden er Public Diplomacy. I al kontakt udadtil skal vi have i baghovedet at vi repræsenterer Danmark og skal give det bedst mulige indtryk, hvilket jo heldigvis ikke er så svært for nogle af os ;)

2 comentarios:

  1. Mira, jeg vil lige redde dig fra at begå en KÆMPE brøler; de blir sure i bilbao hvis du kalder deres klub for athletico, den hedder athletic. ;-) haha. Anyway, interessant læsning!

    ResponderEliminar
  2. Haha ja Casper det fandt jeg hurtigt ud af - men så er det godt der ik' er nogen fra Bilbao der læser min blog ;)

    ResponderEliminar